Ni ska förbereda ett argumenterande tal tillsammans i par. Därefter ska ni hålla samma tal i vars en grupp. Planering, instruktion och kunskapskrav finns nedan.
Plan
Checklista och arbetsgång
Par och teser:
Ge ökade befogenheter för lärare - Jonathan och Lukas
Höj hastigheten på motorvägar - Johannes och Gustav
Ge mer lön till poliser - Anna och Millena
Ta bort id-kontroll vid gränserna - Emma och Beste
Behåll gränskontrollerna - Max och Collin
Inför dödsstraff i Sverige - Anton och Vicente
Sänk inte rösträttsåldern till 16 år - Alexandra och Noel
Sänk åldersgränsen för rökning från 18 år till 16 år - Måns och Richard
E
Eleven kan genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande och begriplig. Språket är till viss del anpassat till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
I sitt arbete värderar och granskar eleven med viss säkerhet källor kritiskt samt tillämpar grundläggande regler för citat- och referatteknik.
C
Eleven kan genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande och begriplig, och dispositionen tydligt urskiljbar. Språket är ledigt och anpassat till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven har viss åhörarkontakt.
I sitt arbete värderar och granskar eleven med viss säkerhet källor kritiskt samt tillämpar grundläggande regler för citat- och referatteknik.
A
Eleven kan genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. Språket är ledigt och anpassat till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven har god åhörarkontakt.
I sitt arbete värderar och granskar eleven med säkerhet källor kritiskt samt tillämpar grundläggande regler för citat- och referatteknik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar