onsdag 3 maj 2017

Morgondagens lektion i svenska

I morgon på svenskan kommer Göran Hestner att vara er vikarie. Planera i början av lektionen vem som ska göra vad med hjälp av honom så att det inte blir att alla bara örlar runt.

1. En del av er har många övningar att träna på i grammatik och ni har möjlighet att ta hjälp av varandra. Använd lektionen till att göra det.

2. Ett fåtal av er har bara några övningar som ni behöver putsa på och i vissa fall är dt dessutom övningar vi behöver repetera först (tur att vi la in en extra repetitionslektion!). Till er har jag en annan uppgift:

Vi ska som ni vet snart sätta igång med argumenterande tal. Jag vill att ni tillsammans hittar tio-tolv aktuella och intressanta ämnen som man kan argumentera för eller emot. Göran kommer att vara behjälplig med detta.

Upplägget kommer sedan att gå ut på att ni kommer att få ett ämne och en person ska hålla ett tal för tesen och den andra ska hålla ett tal mot:) Det kommer så klart mer information senare men det är själva premissen.
-------------------------------------------------
GÖRAN EFTERREDIGERAR:


Dagsaktuella samhällsanknutna ämnen för argumenterande tal

1)         Köttskatt
2)         Sockerskatt
3)         Slöjförbud i skolan
4)         För eller emot insamling av mobiler
5)         Fria skolvalet ja eller nej
6)         Nya tider på bokmässan - ja eller nej
7)         Bojkott av bokmässan - ja eller nej
8)         Skilda badtider för män/kvinnor
9)         ID-kontrollerna
10)     Fler omklädningsrum/toaletter än för män resp. kvinnor
11)     Friskolor bör de finnas eller inte
12)     Skall företag/arbetsgivare kunna kräva av anställda att de INTE på arbetstid bär för verksamheten ovidkommande symboler (riskerar att vara både distraherande och ibland provocerande) som exempelvis politiska, religiösa eller andra identitetsdimensionerade markörer.
13)     Värnplikt (förvisso någorlunda dagsaktuellt men samtidigt uttjatat)
14)     Medborgarlön – ja eller nej (Finland har nyligen infört det, Schweiz folkomröstade nyligen om det)


Mindre dagsaktuella samhällsanknutna ämnen

15)     Mer idrott i skolan
16)     Skoluniformer eller inte

Jag är lessen, men vissa örlade trots allt runt – i alla fall mot slutet av lektionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar